DZIECKO CHCE BYĆ DOBRE.

JEŚLI NIE UMIE – NAUCZ.

JEŚLI NIE WIE – WYTŁUMACZ.

JEŚLI NIE MOŻE – POMÓŻ.”

 

JANUSZ KORCZAK

Garść informacji

ODPROWADZANIE DZIECI DO PRZEDSZKOLA

Uważamy, że na te czynności powinno się przeznaczyć nieco więcej czasu – jeśli jest to możliwe. Stwarza to okazję do rozmowy o dziecku, jego radościach, problemach lub innych ważnych sprawach.

Dzieci odbierane są z przedszkola tylko przez rodziców lub osoby przez nie upoważnione (pełnoletnie). O wszelkich zmianach należy nas powiadomić.

DZIECKO IDZIE PIERWSZY RAZ DO PRZEDSZKOLA

Drogi Rodzicu, chcemy, aby pierwszy dzień w przedszkolu był miłym i ważnym wspomnieniem w życiu każdego dziecka, dlatego poniżej zamieszczamy kilka cennych wskazówek, o których warto pamiętać:

1. Rodzic musi być przygotowany do rozstania z dzieckiem, powinien być pewien, że tego chce bez obaw i wahania.

2. Niezbędne jest to, by mieć zaufanie do pracowników przedszkola. W trosce o dobre samopoczucie dzieci i rodziców wszyscy pracownicy naszego przedszkola służą radą i pomocą w każdej sytuacji. Wierzymy w to, że razem pokonamy wszystkie trudności.

3. Musimy być gotowi do przyjęcia protestów dziecka, jego złości i lęków. Dziecko ma prawo do naturalnych emocji w nowej sytuacji. Przecież dorosły też walczy z silnymi emocjami w nowych sytuacjach zawodowych czy towarzyskich.

4. Dziecko musi wiedzieć, że przedszkole to miejsce, w którym poza przyjemnymi sytuacjami obowiązują różne zasady i normy, których trzeba przestrzegać. Wszędzie tam, gdzie przez kilka godzin wielu ludzi spędza czas, muszą obowiązywać jakieś zasady, by wszyscy byli bezpieczni i zadowoleni.

5. Dziecko musi wiedzieć, że pani w przedszkolu zastępuje mamusię. Do pani można się przytulić, o wszystko zapytać, ale też trzeba jej słuchać.

6. Niedopuszczalne jest straszenie przedszkolem. Przedszkole należy prezentować dziecku jak miejsce nieograniczonych możliwości zabawy i nowych kontaktów z rówieśnikami.

7. W drodze do przedszkola należy wytwarzać miłą atmosferę, podkreślać, że dziecko jest duże, mądre, odważne i na pewno da sobie radę. Poczucie własnej wartości i silna motywacja są bardzo ważne dla malucha w tym trudnym dla niego okresie.

8. Pożegnanie powinno odbywać się z uśmiechem, bez łez i smutnych spojrzeń oraz bez zbędnego przedłużania momentu rozstania. Długie rozstanie z rodzicem wzmaga niepokój i utrudnia nawiązanie kontaktu z nauczycielką i innymi dziećmi.

9. Rodzic pozostawiając dziecko musi być przekonany, że nie stanie się mu żadna krzywda. Dlatego nie powinien okazywać zdenerwowania ani niepokoju. Dziecko jest doskonałym obserwatorem i widząc, że mama jest zdenerwowana sądzi, że jemu coś grozi, a wtedy żadne argumenty nie są skuteczne. Spokojne, zdecydowane rozstanie sprawia, że nawet bardzo rozpaczające dziecko szybko się uspokaja, oswaja i nawiązuje kontakt z rówieśnikami.

10. Jeżeli dziecko w pierwszych dniach płacze tylko przy rozstaniu, a w ciągu dnia chętnie się bawi z innymi dziećmi, bierze udział w zabawach, jest aktywne w grupie, zjada posiłki które lubi – możemy być pewni, że po krótkim czasie nie będzie miało żadnych problemów. Przerywanie rytmu chodzenia do przedszkola kilkoma dniami wakacji u babci przedłuża tylko niepotrzebnie okres adaptacji.

11. Aby pomóc dziecku w pierwszych trudnych dniach w przedszkolu możemy skrócić czas jego pobytu i stopniowo go wydłużać. Nie wolno jednak obiecywać dziecku, że będzie zabrane do domu po śniadaniu czy po obiedzie i nie dotrzymać obietnicy. Dziecko jest zawiedzione i bardzo cierpi z tego powodu, a także traci zaufanie do dorosłych.

12. Bywa i tak, że po kilku dniach bardzo chętnego pozostawania w przedszkolu dziecko zaczyna płakać i protestować. Zaspokoiło ono ciekawość poznawania nowych zabawek i nie ma ochoty rezygnować z indywidualnego sposobu na zabawę oraz nie chce akceptować dzielenia się z innymi, ustępowania, podporządkowania zasadom grupowego życia. Jeśli chodzenie do przedszkola jest dla dziecka koniecznością, należy być konsekwentnym i nie okazywać wobec niego wahania. Powoli zrozumie ono, że przedszkole jest jego „obowiązkiem” i kiedy zaakceptuje nowy układ społeczny, pobyt w przedszkolu stanie się dla niego po prostu przyjemnością, z której nie będzie chciało zrezygnować nawet w weekend.

Pamiętaj, że początki są zawsze trudne.
Zarówno Ty, jak i Twoje dziecko potrzebujecie czasu,
by odnaleźć się w tej nowej sytuacji.

s

CHOROBY

Nie przyprowadzamy do żłobka dzieci:

  • chorych
  • w trakcie leczenia antybiotykowego
  • które mają znamiona przeziębienia lub innej choroby
  • Nie podajemy leków dzieciom (maści, żelów).

Przedszkole powiadamia rodziców o sytuacji, w które dziecko źle się czuje,zaczyna gorączkować, ma objawy przeziębienia. Rodzice w takiej sytuacji proszeni są o wcześniejsze odebranie dziecka.

SAVOIR-VIVRE

Używamy słów: proszę, przepraszam, dziękuję.

Witamy i żegnamy się słowami: dzień dobry, do widzenia.

RZECZY PRYWATNE

Zwracaj uwagę na to, co przynosi Twoje dziecko do przedszkola.
Nasza placówka nie odpowiada za rzeczy zagubione bądź zepsute.

SYSTEM KAR I NAGRÓD

Stosujemy nagrody:

  • pochwała indywidualna
  • pochwała przed całą grupą – tablica „Jacy jesteśmy”
  • pochwała przed rodzicami

Stosujemy kary:

  • kara naturalna – zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawienie szkody
  • „krzesełko do myślenia” – chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania

WYJŚCIA NA ZEWNĄTRZ

Codziennie wszystkie dzieci wychodzą na podwórko chyba, że:

  • wieje silny wiatr
  • pada deszcz, deszcz ze śniegiem, jest ślisko
  • temperatura jest niższa niż -10˚ C
  • zaistniały inne warunki pogodowe nie sprzyjające do wyjścia na zewnątrz.

ŻYWIENIE

Dbając o wszechstronny i harmonijny rozwój naszych przedszkolaków nie zapominamy o prawidłowej diecie. Dobrze zbilansowane, zdrowe i pożywne posiłki dostosowane są do upodobań dzieci, dostarczając im energii do nieskrępowanej i twórczej zabawy.

Równie wysoką wagę przykładamy do wyglądu i sposobu ich podawania, aby zachęcić do jedzenia nawet “niejadka”.

Zachęcamy, aby każde dziecko zjadało wszystkie posiłki.
Współpracujemy z rodzicami dzieci z alergią pokarmową.

GODZINY SPOŻYWANIA POSIŁKU:
ŚNIADANIE: godz. 8.30
OBIAD:
grupa Kangurki, Tygryski i Sowy o godz. 11.15
grupa Prosiaczki i Kubusie o godz. 11.45
PODWIECZOREK: godz. 14.15

"BY NIEJADEK ZJADŁ OBIADEK"

Dzieci są bardzo różne tak jak i my dorośli, jedne są głośne i wszędzie ich pełno, a drugie ciche i bardzo wstydliwe. Podobnie jest z jedzeniem, jedne z apetytem wcinają to co im się da na talerzyku, a inne odwracają główkę na bok odmawiając wzięcia czegokolwiek do ust. W przypadku małych dzieci ta kwestia spędza sen z powiek wielu rodziców.

Pracownicy przedszkola robią wszystko, by przekonać podopiecznych do zdrowego jedzenia, lecz bez odpowiedniej współpracy z rodzicami w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych dziecka, trudno o sukces.

Co rodzic może zrobić, aby dziecko nie stało się niejadkiem?

– Uczymy dziecko, że istnieje wiele produktów spożywczych, że można je łączyć w rozmaity sposób i otrzymywać zupełnie nowe dania.
– Dodawajmy do potraw rozmaite przyprawy. Dzięki temu te same dania nabiorą nowego charakteru.
– Jedzmy razem. Wspólny posiłek to nie tylko cenny czas spędzony razem, ale także nauka jedzenia, wybierania potraw, mieszania ich ze sobą. Jest to doskonała okazja, by dziecko zobaczyło, że wszyscy jedzą i nie jest to nic nadzwyczajnego. Wówczas będzie miało większą motywację, by próbować nowości.
– Zachęcajmy malucha do samodzielności przy stole. Dwulatek powinien już jeść samodzielnie łyżeczką. Stwórzmy mu możliwość dalszej nauki i nie gniewajmy się, jak czasem coś wyląduje na ziemi. Nauka jedzenia wymaga wielu prób.
– Przygotowujemy jedzenie w apetyczny sposób. Uczymy dziecko, jak wyglądają surowce, z których robi się posiłki. Róbmy to jednak w apetyczny sposób.
– Podawajmy jedzenie w apetyczny sposób. Angażujmy w to dziecko. Niech to będzie wspólna rodzinna zabawa.
– Do każdego posiłku podajmy coś do picia – wodę, herbatkę owocową lub ziołową.
– Jadłospis musi być urozmaicony. Bez tego ani rusz.
– Czasem trzeba iść na ustępstwa. Jeśli to konieczne np. obieraj owoce lub warzywa, zanim je damy dziecku. Można także pokroić je na mniejsze kawałki. Podobnie – odcinamy skórkę od chleba tak długo, aż dziecko samo zacznie się o nią upominać.

OPIEKA PSYCHOLOGA

Nasze przedszkole współpracuje z pedagogiem i psychologiem dziecięcym, panią Kingą Kacorzyk.
Z indywidualnych porad psychologa mogą skorzystać rodzice naszych przedszkolaków, po uprzednim umówieniu terminu.

Telefon kontaktowy: 503 169 646

PRACA Z DZIEĆMI

Realizujemy podstawy programowe określone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu oraz cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku (Dz.U. z 1996 Nr 67 ze zm.) i przepisach wydanych na jej podstawie. Poza tym w naszym przedszkolu wykorzystujemy innowacyjne metody dydaktyczne:

1) Metody twórcze w wychowaniu fizycznym

– Metoda ekspresji ruchowej Carla Orfa
– Metoda ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa von Labana
– Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Scherborne
– Pedagogika zabawy KLANZA

2) Metody aktywne w przedszkolnej edukacji muzycznej:

– Rytmika Carla Orfa
– Folkoterapia czyli granie na wszystkim

3) Metody edukacji matematycznej:

– Metoda wspomagania rozwoju umysłowego Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej

Wszystkie dzieci w ramach czesnego uczestniczą w zajęciach z języka angielskiego oraz rytmiczno – teatralnych; dzieci starsze – również katechezy oraz zajęć bibliotecznych.
Czas trwania zajęć dydaktyczno – wychowawczych dostosowany jest do możliwości rozwojowych dzieci.

Organizujemy wycieczki oraz wyjazdy na “Zielone Przedszkole”.
Przygotowujemy zajęcia otwarte, przedstawienia dla rodziców i dziadków.
Zapewniamy uczestnictwo w spektaklach teatralnych i koncertach.

Zajęcia dodatkowe

Mając na uwadze potrzeby rozwojowe dzieci stworzyliśmy ofertę zajęć odpłatnych, które dodatkowo ukierunkowują dziecko na poszczególny rozwój i wiedzę, uwydatniają przy tym jego predyspozycje, zainteresowania i zdolności:

WARSZTATY KULINARNE – “MALI KUCHARZE”

Realizując te zajęcia, dzieci usprawniają się manualnie poprzez: krojenie, obieranie, ugniatanie, mieszanie, smarowanie i dekorowanie. Dzięki zajęciom kulinarnym dziecko uczy się poznawania różnorodnych smaków, łączenia składników, dekorowania, właściwego zachowania przy stole, posługiwania sztućcami, oraz dbałości o porządek. Przyrządzanie posiłków uczy dziecko kreatywnego myślenia, staje się ono bardziej śmiałe, samodzielne, oraz lepiej zorganizowane. Nabywa prawidłowe nawyki żywieniowe i higieniczne. A wszystko to poprzez świetną zabawę. Taka forma zajęć stanowi doskonałe urozmaicenie i uzupełnienie wiadomości, które dzieci zdobywają na co dzień w przedszkolu. Jest to idealny czas na brudzenie rączek, wąchanie przypraw, testowanie nowych smaków, oraz opowiadania o jedzeniu. Podsumowaniem wysiłków kulinarnych jest wspólna degustacja pyszności stworzonych przez dzieci oraz zachwyt nad smakami i aromatami.

WARSZTATY EDUTABLIK

Dzieci uczą się i rozwijają harmonijnie – w zakresie wiedzy o języku (rozpoznawanie literek, słów, pisanie), matematyki i logiki, wiedzy o przyrodzie i otaczającej rzeczywistości, o swojej rodzinie i samym sobie oraz w ramach rozwoju plastycznego i muzycznego.
Praca z EduTabletem w przedszkolu działa m.in. na zmysły przedszkolaka – wzrok i słuch determinują konieczność odpowiedniego dotykania tabletu (doskonalona jest zatem sprawność manualna). EduTablik wspiera wyobraźnię i kreatywność dzieci, ponieważ zawiera zadania polegające na doklejaniu elementów, a dzięki ćwiczeniom rysunkowym i plastycznym rozwija też aktywność plastyczną.

Przykładowy plan dnia dzieci starszych

6.00 – 8.15
Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne według zainteresowań: zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne, tematyczne; zabawy integrujące grupę, ćwiczenia ogólnorozwojowe (rozwijające percepcję wzrokową, słuchową, grafomotorykę), rozmowy kierowane zgodnie z zainteresowaniem dzieci, ćwiczenia poranne, indywidualna praca z dzieckiem.

8.15 – 8.30
Przygotowanie do posiłku – czynności higieniczne i porządkowe.

8.30 – 9.00
Śniadanie. Wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania podczas spożywania posiłku. Czynności porządkowe i higieniczne po zakończeniu śniadania.

9.00 – 11.30
Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą zgodnie z tematyką programową; zajęcia i zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci; zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, zajęcia przyrodnicze, wycieczki, spacery.

11.30 – 11.45
Przygotowanie do posiłku – czynności higieniczne i porządkowe.

11.45 – 12.15
Obiad – nabywanie umiejętności posługiwania się sztućcami. Wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania podczas spożywania posiłku.

12.15 – 12.40
Odpoczynek – zajęcia o charakterze wyciszającym (słuchanie muzyki relaksującej, ulubionych bajek).

12.45 – 14.00
Relaksacja przy muzyce; ćwiczenia utrwalające wiadomości z zajęć edukacyjnych; zajęcia dodatkowe; zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci, zabawy w kącikach zainteresowań, zabawy tematyczne.

14.00 – 14.15
Przygotowanie do posiłku – czynności higieniczne i porządkowe.

14.15 – 14.30
Podwieczorek – wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania podczas spożywania posiłku.

14.30 – 16.00
Kontynuacja działalności edukacyjnej: zabawy ruchowe; zabawy i gry dydaktyczne; ćwiczenia gramatyczne i słownikowe; praca wyrównawcza i indywidualna z dzieckiem; zabawy dowolne według zainteresowań; omówienie z dziećmi wydarzeń dnia.

16.00 – 17.00
Własna aktywność dzieci – zabawy w sali lub na świeżym powietrzu. Rozchodzenie się dzieci.

Masz pytania?

ul. Świętojańska 63
32-651 Nowa Wieś

Tel. 033 845 51 65
Tel. kom. 504 216 825
o.machniowska.bajeczka@gmail.com

Pracujemy  w godzinach: 6:00 – 17:00